Traditionella medier i sina ursprungliga former dominerar fortfarande efter 18 år med internet svenskarnas medieanvändning. Mest tid ägnar vi oss åt att se på tv och lyssna på radio. Sedan följer pappersprodukter som böcker och tidningar. Men de traditionella medierna finns också i sina webbversioner på internet och tillsammans upptas en betydande del av tiden vi ägnar åt internet åt att ta del av innehållet i tv, radio och tidningar (Findahl, 2013a). Mest tid ägnar vi de traditionella formerna men webbversionerna har blivit en del av vardagsanvändningen. Det är en utveckling som har förblivit ganska stabil under de senaste åren.
De traditionella medierna har sålunda fortfarande kvar sina läsare och sin publik. Problemet är emellertid ekonomiskt. Annonsintäkterna har minskat, och särskilt för dagstidningarna är utmaningen hur de skall kunna göra webbversionerna lönsamma när de är tillgängliga gratis. Trenden har under många år varit sjunkande upplagesiffror, men besparingar och sammanslagningar har hållit uppe vinsterna. Presstödsnämndens rapport (2012) visar att 2010 ändå blev det femte bästa året sedan 1976 för dagspressen och att 2011 var det sjunde bästa året. (Se också Gustafsson, 2012). Resultatet för 2012 blev dock betydligt sämre efter kraftigt minskad annonsförsäljning (Presstödsnämnden 2013).